Skip to main content

Bestigning af Kilimanjaro med insulinpumpe.

« WeCare Blog | Oktober 25, 2018 |
Livsstil
kilimanjaro

Det er midnat og vi står samlet foran vores telte i Barafu Camp med pandelamperne tændt og spænding i kroppen. Vi mangler nu kun godt 1200 højdemeter og 8 timers vandring til toppen af Uhuru Peak på Kilimanjaro, Afrikas højeste bjerg på 5895 meter. Alt er gået efter planen – og vi føler os alle klar til topforsøget.

Vi startede vores tur mod toppen 5 dage før ved Machame Gate i 1800 meters højde, hvor vi blev sat af og mødtes med vores chefguide og hele resten af holdet. Siden har vi vandret 5-8 timer dagligt, mens vi har vænnet os til højden og det lavere iltniveau.

Den første dag gik op gennem junglen til Machame Camp i 3000 meters højde, hvor vi overnattede i 2-mands telte og vågnede med is på teltet. Måltiderne blev indtaget i et fælles spisetelt, hvor en kok og hans assistent sørgede for den mest fantastiske mad. Når vi forlod lejren, blev den pakket ned og bærere sørgede derefter for, at den stod klar, når vi kom frem til næste lejr.

Vi gik derfor kun med 8-10 kg i vores ryksække, indeholdende mad, drikke og lidt skiftetøj. Jeg medbragte naturligvis alt insulin og tilbehør til min insulinpumpe i rygsækken, således jeg hele tiden var klar over, hvor det var.

Selve turen er på ingen måde teknisk, men på grund af højden, skal man sørge for en god akklimatisering for at komme på toppen. Derfor stiger man kun omkring 500 højdemeter per dag. Den eneste mindre udfordring fra Great Baranco Wall, hvor vi steg lodret op, men med gode muligheder for både at kunne træde og gribe fat.

Regntiden var netop stoppet – så vi havde helt fantastisk vejr. Kun en enkelt dag oplevede vi en smule let regn. Til gengæld var alt meget støvet – men hellere det end mudder.

Fredag morgen stod vi altså klar til den sidste etape op ad bjerget. Det blev en lang, hård og meget kold nat – mest fordi vi gik så langsomt, at man nogle gange følte, at man ville vælte. Det langsomme tempo gjorde, at vi frøs, men førte os dog sikkert mod toppen – og det var fantastisk at opleve solopgangen over Mawenzi på vej op.

Klokke 0840 stod vi alle på toppen i fantastisk vejr med en skyfri himmel. Til forskel fra mange billeder vi havde set, var der omkring 1 meter sne. Efter de obligatoriske billeder og lykønskninger gik det nedad igen mod Barafu Camp, hvor vi fik et kort hvil og noget frokost, inden vi fortsatte mod Mweka Camp yderligere 2000 højdemeter nede.

Det blev en meget lang dag inden vi ankom i mørket omkring klokken 2030. Lejren stod selvfølgelig klar og et overdådigt måltid ventede. Næste morgen gik det ned gennem junglen mod Mweka Gate i 1640 meters højde, hvor vi fik udleveret vores diplomer for veludført arbejde.

Alt i alt var det en fantastisk tur med flot natur og flotte udsigter. Særligt nattehimlen med 100.000-vis af stjerner gjorde indtryk. Hele holdet omkring os var kompetente, meget venlige og imødekommende – og særligt kokken skal have stor ros. Det var utroligt, hvad kan kunne kokkerere i et 2-mandstelt. Nogle morgener stod den på franske toast, pandekager og scramblet egg.

Både generelt og som diabetiker – er der nogle råd, som jeg gerne vil videregive:

• Brug altid mindst 5 overnatninger på opstigningen. Det koster omkring kr. 1.800,- per person med en ekstra dag, men øger chancerne for at nå toppen betydeligt på grund af den bedre akklimatisering.
  • Vi lejede vores eget toilet. Det kostede samlet 100 dollars for os alle 6 – og vi undgik derfor dårlig mave og meget beskidte fælles toiletter.
  • Vær omhyggelig med hygiejnen – særlig når der skal skiftes sensor og reservoir. Man bliver trods alt ikke vasket i 7 døgn.
  • Jeg medbragte dobbelt af alt mit insulin samt tilbehør til min insulinpumpe. Endvidere havde jeg lånt en ekstra pumpe – for tilfældets skyld.
  • Insulin samt ”nødinsulin” på pen medbragte jeg i en termoflaske, idet det er meget varmt om dagen og meget koldt om natten.
  • Min insulinpumpe bar jeg i et ”mavebælte” på kroppen, hvor jeg let kunne komme til pumpen – og samtidig var den beskyttet mod både varme og kulde.
  • Særligt morgenmåltidet giver en del udfordringer, idet man får en masse kulhydrater kort før man skal ud og gå i rigtig mange timer.
  • Funktionen i pumpen med ”midlertidig basal” var meget anvendelig under de mange timers vandring.
  • Tag godt med snacks med – og tag det med, som du bedst kan lide. Appetitten kan godt svigte i højden, så er det nemmere at spise noget, som man synes godt om.
  • Følg guidernes råd om at drikke 3-4 liter væske i døgnet, men sørg også for at have elektrolytter med, som man kan binde væsken i kroppen.

Efter bestigningen af Kilimanjaro stod den på safari i Lake Manyara og Tarangire Nationalparker inden der skulle slappes af på Zanzibar. Det er dog en helt anden historie.

Går du med lysten til at prøve – så kast dig ud i det. Har du brug for et godt råd – eller vil du have bekræftet din egen viden, så tøv ikke med at ringe eller skrive til mig.

Ehm Christensen

De synspunkter og meninger der kommer til udtryk i denne artikel afspejler alene patientens råd og erfaringer. For yderligere information om Medtronics officielle anbefalinger og vejledning om brugen af Medtronics produkter, henvises der til brugermanualer og/eller kontakt gerne Medtronic eller din diabetesbehandler ved behov